Sök:

Sökresultat:

934 Uppsatser om Kulturell förändring - Sida 1 av 63

Kvinna, Liv, Frihet: En antropologisk studie om betydelsen av den feministiska protestr?relsen i Iran f?r svensk-iranska kvinnor

Jina Mahsa Aminis d?d har uppm?rksammats ?ver hela v?rlden d?r omfattande manifestationer och reaktioner i den politiska v?rlden har n?lat fast kvinnors r?ttigheter p? den politiska tavlan. Denna studie unders?ker betydelsen av den feministiska protestr?relsen i Iran f?r svensk-iranska kvinnor genom att titta p? den komplexa fr?gan om kulturell identitet och dess p?verkan. Studien visar att kvinnornas erfarenheter av patriarkala strukturer och kulturella normer spelar en betydande roll i deras inst?llning till f?r?ndring och hur de f?rh?ller sig till sin kulturella identitet.

NÄgra gymnasielÀrares syn pÄ Kulturell mÄngfald ? en studie med ett intersektionellt perspektiv

Studiens syfte Àr att se hur gymnasielÀrare pÄ en skola i VÀstsverige ser pÄ kulturell mÄngfald och hur de arbetar med det. Vi försöker Àven klargöra för begreppet intersektionalitet och anvÀndningen av det synsÀttet. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ metod och insamlandet av material grundas pÄ en semistrukturerad intervjuguide. Sju gymnasielÀrare intervjuades med spridda Àmnesförankringar och verksamhets Är. Resultatet av hur lÀrarna tolkar kulturell mÄngfald mynnade ut i etnicitet eftersom skolan upplevs segregerad av informanterna.

Sjuksköterskors möte med personer med annan kulturell bakgrund Àn den egna : En litteraturstudie

Vi lever i ett mÄngkulturellt samhÀlle, och detta stÀller ökade krav pÄ sjuksköterskor nÀr de ska vÄrda patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna. Den hÀr studien syftade till att belysa nÄgra av de svÄrigheter sjuksköterskor kan uppleva i vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie med kvalitativ ansats. Nio artiklar valdes ut, dÀr sjuksköterskor intervjuats om sina iakttagelser i vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna. Resultatet visade att bristande kommunikation, kulturkrockar och brist pÄ kunskap hos sjuksköterskor var företeelser som kunde upplevas som svÄra i vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna.

korsbefruktning av nÀringsliv och kulturell mÄngfald - en differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen

Korsbefruktning av nÀringsliv och kulturell mÄngfald Àr en studie som syftar till att utreda en sÄdan korsbefruktnings potential som differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen. UtifrÄn denna ansats utreds frÄgan pÄ tre nivÄer bestÄende av företaget, samhÀllet och kunden. Studien av det valda problemomrÄdet har resulterat i att sex hypoteser genererats. Dessa indikerar, utifrÄn skilda aspekter, pÄ affÀrspotentialen som ligger i att korsbefrukta livsmedelsbranschen med hÀnsyn till en kulturell mÄngfald.

Sjuksköterskors möte med personer med annan kulturell bakgrund Àn den egna - En litteraturstudie

Vi lever i ett mÄngkulturellt samhÀlle, och detta stÀller ökade krav pÄ sjuksköterskor nÀr de ska vÄrda patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna. Den hÀr studien syftade till att belysa nÄgra av de svÄrigheter sjuksköterskor kan uppleva i vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie med kvalitativ ansats. Nio artiklar valdes ut, dÀr sjuksköterskor intervjuats om sina iakttagelser i vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna. Resultatet visade att bristande kommunikation, kulturkrockar och brist pÄ kunskap hos sjuksköterskor var företeelser som kunde upplevas som svÄra i vÄrden av patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna.

korsbefruktning av nÀringsliv och kulturell mÄngfald - en differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen

Korsbefruktning av nÀringsliv och kulturell mÄngfald Àr en studie som syftar till att utreda en sÄdan korsbefruktnings potential som differentieringsstrategi inom livsmedelsbranschen. UtifrÄn denna ansats utreds frÄgan pÄ tre nivÄer bestÄende av företaget, samhÀllet och kunden. Studien av det valda problemomrÄdet har resulterat i att sex hypoteser genererats. Dessa indikerar, utifrÄn skilda aspekter, pÄ affÀrspotentialen som ligger i att korsbefrukta livsmedelsbranschen med hÀnsyn till en kulturell mÄngfald..

Filmkritik - En genre pÄ fall?

I fo?ljande uppsats kommer filmkritikens utveckling underso?kas. Till grund fo?r arbetet ligger en hypotes om att det under de senaste 60-a?ren har skett en fo?renkling av filmkritiken. Syftet a?r att underso?ka ifall det ga?r att hitta bela?gg fo?r tidigare na?mnda hypotes och i sa? fall hur filmkritiken fo?ra?ndrats.

La?sbarhet nu och da? : En underso?kning om ungdomsbokens och deckarens spra?kliga fo?ra?ndring o?ver 50 a?r

AbstraktI detta arbete underso?ks den spra?kliga fo?ra?ndring som skett i ungdomsbo?cker fra?n 1950- och 60- talet med ungdomsbo?cker fra?n 2000- och 2010-talet. Jag ja?mfo?r ungdomsbo?ckernas fo?ra?ndring med fo?ra?ndringen hos deckarbo?cker under samma period. I underso?kningen sammansta?lls ca 60 grafiska meningar ur vardera 17 bo?cker fo?rdelat pa? fyra kategorier: Fyra ungdomsbo?cker fra?n 1950-1965 samt fyra ifra?n 2000-2015.

En studie i nÄgra lÀrares kunskap och erfarenhet kring bemötande av kulturell mÄngfald.

SammanfattningSyftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur förberedda lÀrare anser sig vara i att bemöta uppfattningar till kulturell mÄngfald. FrÄgestÀllningarna lyder: Vilken syn har nÄgra lÀrare pÄ kulturell mÄngfald och hur trygga anser de sig vara i bemötande av uppfattningar till kulturell mÄngfald? Och vilket pedagogiskt stöd erbjuder skolan lÀrarna för att kunna hantera uppfattningar till kulturell mÄngfald?Undersökningen bestÄr av tio kvalitativa intervjuer med samhÀlls-, geografi-, historie- och religionslÀrare, samt tvÄ rektorer. Resultaten visar att lÀrare har behov av verktyg och metoder för att kunna hantera uppfattningar till kulturell mÄngfald. Studien visar att de tvÄ skolorna arbetar olika inom mÄngfalds- och vÀrdegrundsarbete.

PÄverkas motivation och egenskattad förmÄga? : UtvÀrdering av mÀtverktyg för finansiell samordning

Bakgrund Oha?lsa bland arbetslo?sa a?r ett stort samha?llsproblem. Med la?gkonjuktur och o?kning av arbetslo?shet kra?vs a?ven samha?llsinsatser form av rehabilitering och arbetsmarknadsinsatser fo?r att fa? ma?nniskor tillbaka till sysselsa?ttning och da?rmed ekonomisk sja?lvsta?ndighet. Syfte Syftet med studien a?r att belysa de fo?ra?ndringar som sker hos individer ga?llande motivation och tilltro till sin egen fo?rma?ga efter genomga?nget projekt hos Samordningsfo?rbudet O?stergo?tland.

Kulturell mÄngfald i förskola : Hur förskollÀrare anser sig behandla barns olika kulturer i en gemenskap som förskola

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur en grupp förskollÀrare beskriver sitt arbete med fokus pÄ kulturell mÄngfald i förskolan. I studien undersöks dels hur förskollÀrarna förhÄller sig till begreppet kulturell mÄngfald i verksamheten med barnen, dels vad de lyfter fram som viktigt i kontakten med förÀldrarna sett ur detta perspektiv. Vidare studeras vad förskollÀrarna anser om den egna kompetensen betrÀffande kulturell mÄngfald i förskolan. Undersökningen baseras pÄ sju kvalitativa intervjuer. Förskolorna som ingick i studien bestod bÄde av homogena och av heterogena barngrupper utifrÄn den kulturella aspekten.Tydlighet i mötet bÄde med barnen och deras förÀldrar, samt öppenhet, nygikenhet och förmÄga att se till hela individen Àr enligt förskollÀrarna det essentiella i arbetet med kulturell mÄngfald.

IdrottslÀrarnas bemötande av elever med olika kulturell bakgrund i en skola för alla

Denna uppsats belyser ur ett lÀrarperspektiv hur idrottslÀrare bemöter elever med olika kulturell bakgrund. Syftet med arbetet var att fÄ en uppfattning om elever, med hÀnsyn till om de har svensk kulturbakgrund respektive annan kulturell bakgrund Àn svensk, blir bemötta olika av idrottslÀrare pÄ idrottslektionerna i en skola för alla. Undersökningen grundar sig pÄ 12 observerade idrottslektioner och fem kvalitativa intervjuer med sex idrottslÀrare, varav tvÄ med svensk kulturell bakgrund och fyra med annan kulturbakgrund Àn svensk. I litteraturen stÄr det att det idag stÀlls andra krav pÄ skolan Àn tidigare dÄ inflyttningen av mÀnniskor med olika kulturell bakgrund ökar och att samtliga som arbetar inom skolans vÀrld mÄste sÀtta sig in i vad en kulturell mÄngfald innebÀr. Detta medför att det blir en utmaning för personalen eftersom de ska skapa förutsÀttningar för alla elever att fÄ en bra och kunskapsfylld skolgÄng i en skola för alla.

D?lig st?mning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsf?ring

Inledning: Som svar p? den l?nga traditionen av mejerikonsumtion producerar varum?rket Oatly alternativa produkter framst?llda p? havre (Oatly, u.?). I ett samh?lle som k?nnetecknas med h?rd konkurrens mellan f?retag och ett marknadsf?ringsklimat med medvetna och kr?vande konsumenter ?r det sv?rt att sticka ut och positionera sig (Hamzah et al, 2014). Oatly anser sig vara en drivande akt?r (Oatly, u.?) i debatten kring mejeriprodukters klimatp?verkan och har en m?ls?ttning att f?r?ndra beteenden i syfte att minska konsumtion av dessa produkter.

"Att fÀrga skolan med verkligheten" : En studie i bemötandet av kulturell mÄngfald

I denna studie har författarna utifrÄn intervjuer och enkÀter försökt se samband mellan kulturell mÄngfald och undervisning. PÄverkar den kulturella mÄngfald som finns i skolan undervisningen och relationen mellan elev och lÀrare?Tre lÀrare pÄ tre olika skolor i Sverige har genom kvalitativa intervjuer svarat pÄ en del frÄgor och delat med sig av sina erfarenheter.Interkulturell pedagogik Àr en metod som tar stor del i denna uppsats dÄ författarna undersöker om interkulturell pedagogik Àr en lÀmplig metod för att bemöta kulturell mÄngfald i skolan. .

Att tolka uppdraget : Sex svensklÀrares syn pÄ kulturarv och kulturell mÄngfald

Denna kvalitativa studie bygger pÄ intervjuer med sex svensklÀrare vid tre olika gymnasieskolor. Genom att göra parintervjuer med lÀrarna har jag undersökt hur de tolkar skrivningarna om kulturarv och kulturell mÄngfald i lÀroplanen, Lpf94. Jag har Àven frÄgat hur de anser att deras undervisning pÄverkas av dessa ord i lÀroplanen.Orden kulturarv och kulturell mÄngfald Àr inte definierade i Lpf94. LÀrarnas svar visar pÄ hur denna brist pÄ konkretisering av innehÄllet skapar viss osÀkerhet men ocksÄ speglar den bredd av tolkningar som det kan ge upphov till. Denna svÄrighet att definiera och ge utrymmer för en bredd i tolkningen Àr nÄgot som tidigare forskning ocksÄ har pÄtalat.Resultatet visar att dessa sex lÀrare Àr vÀl medvetna om det dubbla uppdraget, att förmedla kulturarvet och att ha en kulturell mÄngfald i undervisningen.

1 NĂ€sta sida ->